Baby en je bovenrug

Baby en je bovenrug

Carry, feed, rock, push, soothe - repeat...

Je baby verzorgen in het eerste jaar vraagt veel liefde, geduld en kracht!

Borstvoeding kan in het bijzonder uitdagend zijn, voor je geduld, je fysieke conditie,…Maar ook flesvoeding geven is belastend voor je rug en kan je alignment van je wervelzuil uit balans brengen.

Het is daarom geen verrassing dat rug-en nekpijn één van de meest voorkomende klachten is bij nieuwe mama’s. De positie van voeding geven, een kinderwagen voort duwen en de baby dragen gaan vooral je bovenrug in een ronde positie brengen.

In het prenatale programma besteden we veel aandacht aan core oefeningen aangvuld met specifieke bovenrug en arm oefeningen.

Na de geboorte in het postnatale programma volg ik en adviseer ik een 4-step aanpak:

  • Spinal mobility & stretching
  • Focused diepe core oefeningen
  • Correcte back-extensie oefeningen
  • Bovenrug en arm versteviging

Het is deze combinatie van alle 4 de stappen die ervoor zorgen dat je lengte en kracht kan vinden om je rug correct in alignment te brengen.


Top-tip: Zorg ervoor dat je jezelf voldoende ondersteuning geeft als je de baby voedt.  De aanschaf van een goed kussen hiervoor is een must! En vergeet ook niet om PAPA te motiveren dit te gebruiken