Pilates empowers

Pilates empowers

Volgens de American College of Obstetricians and Gynaecologists heeft regelmatige oefening tijdens je zwangerschap enkel maar voordelen, zo vermindert de kans op rugpijn en helpt het bij een gezonde gewichtstoename.  

Zolang je geen contra-indicatie hebt, is prenatale pilates een heel geschikte vorm van sport tijdens je zwangerschap. En bovendien start je best zo vroeg mogelijk.   In 2017 zien we nog meer evidentie dat pilates ook bevorderlijk is voor je mentale gezondheid als je zwanger bent en dat het zwangerschapskwaaltjes helpt verminderen.

Vanuit mijn ervaring kan ik nog toevoegen dat Pilates een veilige maar ook een volledige lichamelijke work-out is. Het is één van de enige methodes die je niet alleen spierversterking maar ook de nodige stretching geeft met aandacht voor je ademhaling.

If you’re looking to stay fit—and feeling good—throughout those nine months, look no further than Pilates.

Waarom zou je prenatale pilates on-top of je must-do activiteiten plaatsen?

Pilates ondersteunt je veranderende lichaam in iedere oefening

Als je zwanger bent, worden bepaalde dagelijkse bewegingen moeilijker, onder andere balans, uithouding en coordinatie.  In een pilates work-out zitten al deze elementen, en tegelijk bouw je spierkracht en conditie op. Als je baarmoeder groter wordt gaat je bekken compenseren door naar voren te kantelen (anterior tilt) daardoor worden hamstrings en bilspieren langer en kunnen ze ook zwakker worden. Door deze gecontroleerd te trainen krijg je meer steun in je achterste keten.

Pilates beoogt een lichaam in balans, een balanced body.

Pilates geeft kracht aan je lichaam en geest

Onze lessen kenmerken zich door een holistische visie: we willen dat onze prenatale clienten zowel fysich als emotioneel sterk zijn. En daar is waar pilates breathing en een focus op het connecteren van beweging en ademhaling – komt kijken. We weten dat er een correlatie is tussen ademhalen en hoe we ons emotioneel voelen, we leren onze zwangeren bewust ademen om zo emotioneel te groeien in hun zwangerschap.

Je kan pilates blijven beoefenen in je hele zwangerschap

We begeleiden onze zwangeren tot aan de bevalling, en er zijn niet zo veel fitness modaliteiten die dat kunnen aanbieden!

Als je in je eerste trimester erg moe bent, kan je komen trainen en je ritme aanpassen maar toch de voordelen van de core strength en stabiliteit ervaren. Als je super energie hebt in je tweede trimester kan je het tempo hoger zetten maar toch veilig trainen.

In onze lessen kunnen we voor iedereen aanpassen, afhankelijk hoe jij je voelt.

Pilates Reformer is perfect voor het zwangere lichaam

Met een kleine aanpassing is een pilates reformer perfect geschikt om te trainen als je zwanger bent.  Dit toestel gaat je lichaam ondersteunen tegen de zwaartekracht maar met de nodige springs (veren) om tegen te werken ervaar je dit toch als een echte work-out.

Voor cliënten die het moeilijker hebben met matwerk tijdens de zwangerschap, biedt de Reformer en ook de Cadillac tower een perfecte oplossing.

Bijna elke pilates oefening is geschikt

We vermijden enkel oefeningen die op de rechte buikspier werken maar verder is bijna iedere oefening mogelijk.

We blijven wel in een veilige range werken, dus niet overstretchen. Waar nodig gebruiken we props zoals een pilates ball of een kussen om het bovenlichaam te ondersteunen, bijvoorbeeld bij de pilates footwork series.

Pilates leert je naar je lichaam te luisteren

Wellicht is dit het grootste voordeel als je pilates tijdens je zwangerschap doet. Mijn  “My number-one rule” bij zwangere cliënten is dat je enkel naar je zelf moet luisteren en “let go of the ego”. 

Er is geen nood aan competitie in een les, connect met jouw lichaam en luister naar jouw intuitie. Dit zijn ook zo belangrijke eigenschappen als toekomstige ouder.

 

Pilates empowers you to do what works for you. And that’s a beautiful thing.