Richtlijn sport en zwangerschap

Richtlijn sport en zwangerschap

Hot van de pers!  De meest recente Canadese richtlijn is nu gepubliceerd (2019 Canadian guideline for physical activity throughout pregnancy. Britisch Journal of sports, Volume 52, Issue 2).

AANbeveling 1

is dat alle zwangeren, zonder contra-indicaties, voldoende fysieke activiteit moeten hebben. Zelfs als je weining tot geen sport beoefende voor je zwangerschap, is het aangeraden dit wel te doen tijdens je zwangerschap.

Welke fysieke activiteiten worden aangeraden?

Aanbeveling 2

Zwangeren zouden minstens 150 min van gematigde fysieke activiteit in een week moeten behalen om zwangerschapscomplicaties te verminderen.   

Aanbeveling 3

Deze 150 min zouden best verdeeld worden over minimum 3 weekdagen, hoewel een beetje activtiteit iedere dag sterk aangeraden is. 

aanbeveling 4

Zwangeren bouwen best een variatie van aerobe en resistance training in om het bese resultaat te behalen.  Yoga, pilates of zachte stretching toevoegen is ook voordelig.

aanbeveling 5 en 6

Er is nog onvoldoende bewijs dat dagelijkse bekkenbodemspieren (bijvoorbeeld kegeloefeningen) postpartum incontinentie kunnen veminderen.  Ook is er onvoldoende bewijs dat het oefenen in rugligging vermeden moet worden. (Onze nota: dat er momenteel nog onvoldoende bewijs is, betekent niet dat je dit nu helemaal moet schrappen in je oefen programma ook vinden wij als het liggen op de rug oncomfortabel is we de oefeningen wel aanpassen).

De richtlijn geeft aan om, als je voor de zwangerschap geen sport deed, je activiteiten op te bouwen. Het mag en kan onder professionele begeleiding maar dit hoeft niet.  Wandelen en thuis een oefen programma volgen zijn een goede start.

De hele richtlijn vind je hier: Canadian guideline sport & pregnancy

Prentale pilates en het FitZwanger programma zetten al langer deze trend en passen perfect bij deze nieuwe visie uit Canada!  Volg je 1 of 2 uurtjes van ons programma per week en vul dat aan met een dagelijkse wandeling, een yoga sessie of fijn zwemmen: je zorgt voor de gezondheid van je toekomstige baby!

CAUTION:  kijk even bij onze do & don't sport en zwangerschap DO & DON'T