Return to Life: Joseph Pilates

Return to Life: Joseph Pilates

Return to life

Terugkerende houdingsproblemen en een onaangepast bewegingspatroon kunnen voorkomen worden door functionele training. Joseph Pilates, de creator van de pilates methode, schreef hierover een werk:

 “Return to Life Through Contrology”

 

“Civilization Impairs Physical Fitness. Physical fitness is the first requisite of happiness. It is the attainment and maintenance of a uniformly developed body as well as a sound mind, fully capable of naturally, easily and satisfactorily performing our many and varied daily tasks with spontaneous zest and pleasure”.

In deze tijd van veel bureau werk, smartphones en een zittende levensstijl, zien we veel houdingsklachten o.w.v. te lang ongepaste houdingen. Als je zwanger bent komen hierbij nog eens de fysiologische uitdagingen die de zwangerschap stelt aan je lichaam.

Natuurlijk bewegen wordt steeds minder natuurlijk gedrag, pijn en houdingsproblemen lijken er steeds meer bij te horen.

Maar dit hoeft niet!

Als je weet dat pijn een vrij belangrijke impact heeft op hoe je jouw zwangerschap ervaart, ook de kost van de gezondheidszorg omhoogdrijft, heeft het zeker nut om net nu aandacht te schenken aan voldoende en correct bewegen.

Spinal Stability

Sinds het overlijden van Joseph Pilates in 1967, is zijn idee en aanpak m.b.t. spinal mobility of de mobiliteit van je wervelkolom, meermaals wetenschappelijk bestudeerd. Gedurende de laatste 20 jaar is er vooral binnen de fysiotherapie veel aandacht voor het managen van houding gerelateerde klachten. Ook hier is de aanpak: specifieke bewegingsprogramma’s.

Het verbeteren van de spieractiviteit van rug- en core spieren neemt de kracht- en power oefeningen over!

 “The success of the Pilates system in managing pain, inhibiting pathology, and training coordinated movements, is that it gives the physiotherapist a tool to be able to address the motor control specifics of dysfunction and, more importantly, problem solve the reason or pathology behind the situation”. Joseph Pilates

De Pilates Methode kan perfect een bijkomende en aanvullende methode zijn wanneer er een therapie bij de fysio nodig is.  

Waarom is de Pilates Methode zo geschikt?

  • Trage beweging
  • Lage kracht-beweging
  • Brede, grote beweging range
  • Coördinatie en controle van rotatie
  • Vlotte transitie van concentrische-excentrische beweging
  • Bewustwording van zwaartekracht
  • Bewustwording van het begrip ‘CORE’
  • Coördinatie van ademhaling
  • Bewustwording van houding en plaats in ruimte
  • Intermitterende statisch houden van een positie
  • Controle van je zwaartepunt
  • Controle vanuit je CORE naar je ledematen toe – Work into the joint
  • Positieve mentale attitude

In het FitZwanger programma geven we de kans aan jou om je zwangere lichaam te leren kennen, veilig te bewegen, je houding te verbeteren en zo bij te dragen tot een positieve zwangerschapservaring!